duminică, 24 februarie 2013

Noua lege privind timbrul de mediu 2013

PARLAMENTUL ROMÂNIEI – SENAT CAMERA DEPUTAŢILOR
Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule Parlamentul României adoptă prezenta lege
Art. I. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012 se modifică și se completează după cum urmează:
1. Titlul legii se modifică şi va avea următorul cuprins :
“Lege privind timbrul de mediu pentru autovehicule”
2. Alineatul (1) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Prezenta lege stabileşte cadrul legal privind instituirea timbrului de mediu pentru autovehicule denumit in continuare timbru de mediu”
3. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 6 – (1) Timbrul de mediu se calculează pe baza elementelor prevăzute la anexele nr. 1- 6, după cum urmează: a) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund norma de poluare Euro 5, timbrul de mediu se calculează după formula: Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului; B = valoarea emisiilor poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1; C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 3. b) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare Euro 4 si Euro 3, timbrul de mediu se calculează după formula: Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde: A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului; B = valoarea emisiilor poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1 pentru autovehiculele echipate cu notor pe benzină si prevăzută în anexa nr. 2 pentru autovehiculele echipate cu motor diesel; C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 3. c) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 după formula: Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde: C = cota de reducere a timbrului prevăzuta în coloana nr 2 din Anexa nr 3; D = cilindreea – capacitatea cilindrică; E = valoarea prevăzută în coloana nr. 3 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu notor pe benzină si valoarea prevăzută în coloana nr. 4 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu motor pe motorină ; d) formula prevăzută la lit. c) se aplică şi pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 şi N3, pentru care timbrul de mediu este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 5; (2) Norma de poluare Euro şi valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele menţionate de Regia Autonomă “Registrul Auto Român” în cartea de identitate a vehiculului, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. (3) Timbrul de mediu pentru autovehiculele cărora le corespunde norma de poluare Euro 6, se va determina pe baza formulei prevăzute la alin. (1) litera a) , odată cu intrarea în vigoare a normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor; (4)Pentru autovehiculele care fac parte din categoria celor hibride şi electrice timbrul de mediu nu se datorează.
(5) Cota de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în anexa nr. 3, este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului. (6)Cu ocazia calculului timbrului de mediu pot fi acordate reduceri suplimentare faţă de cota de reducere prevăzută în anexa nr. 3, în funcţie de abaterile de la situaţia standard a elementului/ elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, dacă persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauză este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. În acest caz, calculul timbrului de mediu se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevăzută în anexa nr. 3, majorată cu cota de reducere suplimentară prevăzută în anexa nr. 6. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%. (7)Suma reprezentând timbrul de mediu ce urmează a fi plătită, calculată potrivit prevederilor alin. (1), poate fi ajustată şi atunci când persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”, că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. (8) Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculării a acestuia. (9) Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, timbrul de mediu se calculează în funcţie de anul de fabricaţie.
4. Alineatele (1) şi (5) ale articolului 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“(1) Contribuabilului care a plătit timbrul de mediu i se restituie valoarea reziduală a acestuia conform alin. (3), în cazul în care un autovehicul pentru care s-a plătit, în România, taxa pe poluare pentru autovehicule, definită la art. 2 lit. k), taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu prevăzut de prezenta lege este ulterior scos din parcul auto naţional. ………………………………………………………………………………………….. (5) În situaţia în care valoarea reziduală a timbrului de mediu, calculată conform prezentului articol, este mai mare decât taxa/timbrul de mediu achitate la momentul înmatriculării autovehiculului în România, se restituie valoarea reziduală în limita taxei/timbrului de mediu achitate.”
5. La alineatul (1) al articolului 8, după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins:
“e) dobândite prin moştenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de 2 ani de la data deschiderii succesiunii;
f) dobândite prin partaj. “
6. Alineatul (2) al articolului 8 se abrogă.
7. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 9 se modifică şi vor avea următorul cuprins: „(1) Suma reprezentând timbrul de mediu poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze sau să transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila prevăzută în anexa nr. 3. (2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere prevăzute la art. 6 alin. (6).”
8. După articolul 11 se introduce doua noi articole, cu următorul cuprins:
“Art. 111 – Serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculari vehicule din subordinea institutiei prefectului eliberează şi aplică pe Cartea de Identitate a Vehiculului la primirea dovezii de plată a timbrului de mediu un autocolant.
Art. 112 – Autocolantul se pune la dispozitia Serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculari vehicule de Administratia Fondului pentru Mediu.”
9. După alineatul (1) al articolului 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), şi va avea următorul cuprins:
”(2) Modelul autocolantului, prevăzut la art. 111, care atestă plata timbrului de mediu si modalitatea de distribuire se stabileşte prin normele metodologice, prevăzute la alin. (1) ”
Art. II – Anexele nr. 1- 5 din lege se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1- 6 la prezenta lege.
Art. III – În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se modifică şi se completează Hotărârea Guvernului nr. 9/2012 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Art. IV – În tot cuprinsul legii, sintagma “taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule definit ca taxă” se înlocuieşte prin sintagma “timbrul de mediu”.
Art. V – Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. VI – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, obligaţia de plată a timbrului de mediu intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, în situaţia autovehiculelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate,.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, obligaţia de plată a timbrului de mediu intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării.”
Art. VII – (1) În cazul în care taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule achitată de către contribuabili începând cu 13 ianuarie 2012 până la data intrării în vigoare a prezentei legi, este mai mare decât timbrul de mediu rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind timbrul de mediu, calculat în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită, numai către titularul obligaţiei de plată, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe. Calculul diferenţei de restituit se face pe baza formulei de calcul din prezenta ordonanţă, în care se utilizează elementele avute în vedere la momentul înmatriculării autovehiculului în România.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresată organului fiscal competent, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Taxa rezultată ca diferenţă dintre suma achitată de contribuabil cu titlu de taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi cuantumul rezultat din aplicarea timbrului de mediu se restituie în termenul de prescripţie prevăzut de legea fiscală, pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. VIII – Procedurile administrative si judiciare aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei legi se vor derula în conformitate cu reglementările în vigoare la data declanşării acestora.
Art. IX – Prezenta lege fost adoptată cu respectarea procedurii prevăzută de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998, de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 204 din 21 iulie 1998, modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iulie 1998, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 217 din 5 august 1998.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
Preşedintele Senatului Preşedintele Deputaţilor

Legea nr. 9/2012 incalca principiul ”poluatorul plateste” si nu se poate aplica intrucat este „discriminatorie, abuziva si confuza”.

      Societatea Civila Romjust, care s-a constituit la Timisoara prin asocierea unor persoane fizice și juridice, inclusiv doua cabinete de avocatura si ONG-uri care au drept tinta apararea drepturilor omului, a transmis redactiei Lumeajustitiei.ro o pozitie bazata pe argumente juridice care privesc nelegalitatea actualei taxe auto. In acest material se subliniaza, printre altele, faptul ca Legea nr. 9/2012 incalca principiul ”poluatorul plateste” si nu se poate aplica intrucat este „discriminatorie, abuziva si confuza”. Redam integral acest material care pate folosi oricui apeleaza la Justitie impotriva acestei legi.

    ”In contextul expus, inalta Curte considera relevante concluziile la care a ajuns instanta de la Luxembourg in Cauza 106/77, Simmenthal II: ”Instanta nationala care a fost invitata sa aplice dreptul comunitar are obligatia de a aplica aceste dispozitii in plenitudinea lor si sa refuze din oficiu aplicarea oricarei norme juridice nationale contrare, chiar daca este ulterioara si nu are nevoie ca intr-un astfel de caz sa astepte interventia prealabila a unor instrumente legislative, constitutionale sau procedurale."
Avand in vedere faptul ca Legea nr.9/2012, privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, a fost promulgata si produce efecte, cu referire directa la Decizia nr. 24 a ICCJ din dosarul nr.9/2011, RIL, raportat la Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, Constitutia Romaniei, Conventia Europeana Pentru Apararea Drepturilor Omului si libertatilor Fundamentale,Legislatie UE in primul rand dar fara a exclude si alte acte normative incidente, se pot constata urmatoarele:
    Legea nr. 9/2012, privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, incalca principiul „POLUATORUL PLATESTE”, nu se poate aplica in forma promulgata fiind discriminatorie, abuziva si confuza.
Normele metodologice de aplicare a Legi nr.9/2012 nu au relevanta atata timp cat acestea vor fi elaborate prin Hotarare de Guvern ceea ce inseamna ca nu pot aduce modificari de substanta in contextul legii;
Elementul de discriminare sesizat de instantele de judecata nationale raportat la constatarile Instantei Europene, retinute in Decizia Inaltei Curti de casatie si Justitie nr. 24, a ramas si produce aceleasi efecte in mod indirect, efecte care favorizeaza autovehiculele deja inmatriculate pe Teritoriul Romaniei fata de cele ce urmeaza sa fie inmatriculate si respectiv importate;
Legea Legea nr. 9/2012, privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule este in totala contradictie atat cu legislatia UE cat si cu legislatia nationala in vigoare;
Art.4 aliniatul (2) din L.nr.9/2012: “…(2) Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii. …” Analizand textul acestui articol se poate observa ca „ .. unii poluatori nu platesc desi polueaza folosind autovehiculul ... „ pentru o perioada nedefinita, adica pana la primul transfer de proprietate ...
Cum aceasta perioada nu este definita, iar in acest timp nu exista nici o obligatie de plata pentru poluare, discriminarea este evidenta si nu este justificata ....
Principiul legii „ Poluatorul plateste „ este incalcat.
Cu alte cuvinte, tranzactiile de autovehicule interne sunt favorizate fata de importuri atata timp cat cele interne care privesc autovehiculele pentru care nu s-a achitat nici o taxa pe poluare pot ocoli cu usurinta tranferul „oficial de proprietate” astfel ca si taxa sa fie ocolita, in defavoarea autovehiculelor importate pentru care actele de transfer de proprietate nu se pot ocoli in mod legal.
Elementul de discriminare este evident atat fata de legislatia interna cat si de cea UE.
Un alt element de discriminare nejustificata este fata de categoria de autovehicule poluante la care face referire art. 14 din Codul Rutier, categorie necuprinsa in lege si care lasa loc de interpretari si abuzuri nejustificate, lasand Administratiile locale in postura de a „inregistra” ( pentru a strange bani la buget) diferite tipuri de autovehicule pe baza de declaratie, atata timp cat art.3 si 8 din Legea nr.9/2012 nu defineste clar si aceasta categorie.
Art.2 litera d. contine un element de discriminare nejustificata si confuz prin precizarea cu exceptia casarii si dezmembrarii” . Este de notorietate faptul ca un autovehicul casat si/sau dezmembrat nu mai circula. deci este scos din parcul auto national. Nu se justifica aceasta exceptie fata de dreptul pe care il confera legea pentru valoarea reziduala.
Art.2 litera h - definirea inmatricularii este diferita fata de definirea prevazuta de Codul Rutier, ceea ce poate produce confuzii si interpretari diferite sau arbitrare.
Art.2 litera j si k face trimitere la legi abrogate si ilegale ( contrare UE) care nu mai produc efecte si care de drept nu mai exista ca referinta fata de legislatia noastra. Trimiterea la aceste acte normative pot produce confuzii, abuzuri si erori.
Art.11 produce o confuzie si o deruta a cetatenului si nu numai, prin trimiterea la instanta de contencios, urmata de specificatiea „competente potrivit legii” fara o precizare clara, imperativa. Norma este eliptica si lasa loc de intrepretari mai ales din partea autoritatilor fata de cetatean.
Art.12 nu contine masura imperativa a restituirii taxei incasate nelegal prin actele normative gasite ilegale de catre instantele nationale si Instanta europeana, fiind astfel in contradictie si cu Decizia Inaltei Curti.
Art.12 alin. (2) prevede ca restituirea se va face platitorului taxei ceea ce este ilegal deoarece, autovehiculul este purtatorul taxei si nu cetateanul. Daca acesta a instrainat autovehiculul intre timp, instrainarea s-a facut cu tot cu taxa, iar daca restituirea se va face celui ce a vandut autovehiculul, acesta este favorizat nejustificat fata de cumparator. Nu se justifica interventia acestei legi intr-un acte de vanzare cumparare prin favorizarea uneia dintre parti.
Art.12 alin.(3) impune un termen de prescriptie care vine in contradictie cu decizia Inaltei Curti precum si cu Jurisprudenta Curtii Europene.
Art..13 vine in totala contradictie cu OG nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest articol produce o confuzie totala deoarece face trimitere la cheltuieli banesti stabilite de instante si cheltuieli ocazionate de executarea silita cu norma generala si nu specifica.
Conform acestui articol ( art.13 din L.nr. 9/2012) taxa incasata nu este in drept si fapt doar venit la Fondul de Mediu ci este si un fond de despagubire pentru „ cheltuielile banesti stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive si irevocabile in sarcina statului, precum si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, ceea ce vine in totala contradictie cu scopul principal al legii definit prin „expunerea de motive”
Art. 13 din lege, contrazice art 1 alin. (2) din aceea si lege ( L. Nr. 9/2012)
Prin Art.16 din L. Nr.9/2012 se aproga partial HG nr.686/2008 deoarece nu este specificat ca abrogarea se refera si la modificarile si completarile ulterioare, ceea ce poate produce confuzii, abuzuri si interpretari vadit deferite de aplicabilitate.
Anexele 1-3 din lege contin termenul „euro” si nu „contravaloarea in euro” cum este legal deoarece in Romania toate platile catre sistemul de stat se fac in moneda nationala cu referire la contravaloarea in euro. Acest aspect poate produce confuzii in interpretare si aplicare in defavoarea cetateanului, ori scopul acestei legi este altul”.
Aspecte generale
Legea nr.9/2012, privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, nu poate fi aplicata deoarece la ora actuala exista mai multe categorii de autovehicule:
1. autovehicule neinmatriculate pentru care urmeaza sa se plateasca taxa
- autovehicule inmatriculate aflate in posesia cetateanului pentru care nu s-a achitat taxa si pentru care urmeaza sa se achite taxa la primul transfer de proprietate;
- autovehicule pentru care instantele au dispus inmatricularea fara plata taxei pe poluare aflate in posesia cetateanului care a sesizat instanta;
- autovehicule pentru care instantele au dispus inmatricularea fara plata taxei pe poluare care nu se mai afla in posesia cetateanului care a sesizat instanta;
- autovehicule pentru care instantele au dispus restituirea taxei pe poluare si care se afla in posesia cetateanului care a sesizat instanta;
- autovehicule pentru care instantele au dispus restituirea taxei pe poluare si care nu se afla in posesia cetateanului care a sesizat instanta;
Avand in vedere ca Administratiile Financiare Teritoriale au o firava evidenta a platitorilor de taxe pe poluare/prima inmatriculare dupa Codul Numeric Personal si nu dupa codul unic de identificare al autovehiculului, evidenta categoriilor susmentionate, nu exista.
Legea nr.9/2012 nu prevede cine este cel ce tine evidenta clara pentru aplicarea cu obiectivitate a normei de drept.
Nefiind o astfel de evidenta este cert ca „anumiti poluatori” nu platesc si poate ca nu vor plati niciodata, ceea ce vine in contradictie cu legea insasi, Constitutia Romaniei, legislatia UE si jurisprudenta CEDO.
Instanta poate constata o „atomizare a legislatiei” care produce efecte interne nedorite, confuzie, genereaza abuzuri si discriminari, coroborat cu o incalcare flagranta a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie.
Legiuitorul nu a tinut cont de faptul ca vechea legislatie in domeniu a fost gasita ilegala, contrara legislatiei UE, si care pe plan national a produs un val de actiuni in instanta, unele definitivate altele in curs de definitivare iar prin aplicarea acestei legi se incalca si dreptul la un proces echitabil.

OUG nr. 50/2008, ordonanta de urgenta pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

OUG nr. 50/2008, ordonanta de urgenta pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 327 din 25/04/2008

In scopul asigurarii protectiei mediului prin realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului si pentru incadrarea in valorile limita prevazute de legislatia comunitara in acest domeniu, tinand cont de necesitatea adoptarii de masuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, avand in vedere faptul ca aceste masuri trebuie adoptate in regim de urgenta, pentru evitarea oricaror consecinte juridice negative ale situatiei actuale, in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului.
(2) Din sumele colectate potrivit prezentei ordonante de urgenta se finanteaza programe si proiecte pentru protectia mediului, dupa cum urmeaza:
a) Programul de stimulare a innoirii parcului auto national;
b) Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati;
c) proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana;
d) proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale;
e) proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate;
f) proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural;
g) proiecte de realizare a pistelor pentru biciclisti.

Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, urmatoarele expresii semnifica:
a) autovehicul nou - orice autovehicul care nu a mai fost niciodata vandut anterior intr-un alt scop decat al revanzarii sau livrarii sale si care astfel nu a mai fost niciodata inmatriculat;
b) RNTR2 - Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) scoatere din parcul auto national - exportul autovehiculelor in afara teritoriului comunitar, transferul si inmatricularea pe teritoriul altui stat membru, predarea autovehiculelor in vederea dezmembrarii, precum si distrugerea accidentala a autovehiculelor si predarea acestora in vederea dezmembrarii;
d) autoritate fiscala competenta - autoritatea fiscala teritoriala in a carei evidenta este inregistrat contribuabilul ca platitor de impozite si taxe.

Art. 3
(1) Intra sub incidenta taxei autovehiculele din categoriile M1-M3 si N1-N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR2.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
b) autoturismele echipate si destinate conducerii de catre persoanele cu handicap fizic grav si accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare, care poseda permis de conducere;
c) autovehiculele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a caror caroserie sau al caror sasiu a fost inlocuita/inlocuit, cu conditia ca aceste autovehicule sa fi fost anterior inmatriculate pe teritoriul Romaniei.
(3) Exceptiile prevazute la alin. (2) lit. b) se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autoturism in decurs de 5 ani si atunci cand autoturismul este in proprietatea persoanei cu handicap.
(4) Dovada echiparii speciale a autovehiculelor o reprezinta mentionarea acestui fapt de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in cartea de identitate a vehiculului.
(5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat nu intra in categoria celor adaptate sau echipate special si nu sunt exceptate de la plata taxei.
(6) In categoria autovehiculelor prevazute la alin. (2) lit. d) se incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina si care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare. In aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina, detinute de operatorii economici.

Art. 4
Obligatia de plata a taxei intervine:
a) cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania;
b) la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri dintre cele la care se face referire la art. 3 si 9.

Art. 5
(1) Taxa se calculeaza de autoritatea fiscala competenta.
(2) Pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza sa efectueze inmatricularea autovehiculului va depune documentele din care rezulta elementele de calcul al taxei, prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) Taxa se plateste de catre contribuabil intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei Statului pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu.
(5) Dovada platii taxei va fi prezentata cu ocazia inmatricularii autovehiculului aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 4.

Art. 6
(1) Suma de plata reprezentand taxa se calculeaza pe baza elementelor prevazute in anexele nr. 1-4, dupa cum urmeaza:
a) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
1. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculeaza pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) si a taxei specifice exprimate in euro/1 gram CO2, prevazute in anexa nr. 1, si a normei de poluare si a taxei specifice exprimate in euro/1 cmc, prevazute in anexa nr. 2, si a cotei de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4, dupa formula:
    Suma de plata = [(A x B x  30) + (C x D x  70) ] x (100 - E),
                          ---             ---       --------
                          100             100         100 



unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
B = taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
2. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5 sau Euro 6, taxa se va determina pe baza formulei prevazute la pct. 1, odata cu intrarea in vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor;
b) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, dupa formula:
    Suma de plata = C x D x (100-E),
                         -----
                          100 


unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
c) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 pentru care legislatia comunitara nu prevede masurarea emisiilor de CO2;
d) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoria N1;
e) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 si N3, pentru care taxa specifica pe cilindree este prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 3.
(2) Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele mentionate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in cartea de identitate a vehiculului, in conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru autovehiculele care nu au fost omologate in conformitate cu legislatia comunitara, aceste elemente se determina pe baza masuratorilor realizate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", la cererea si pe cheltuiala contribuabilului.
(3) Cota fixa de reducere prevazuta in anexa nr. 4 este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului. Cu ocazia calculului taxei vor fi acordate reduceri suplimentare fata de cota fixa, in functie de abaterile de la situatia standard a elementelor care au stat la baza stabilirii cotei fixe, in conditiile prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
(5) Atunci cand persoana care solicita inmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a autovehiculului, taxa se calculeaza pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de pana la o luna.

Art. 7
Stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili, se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 8
(1) Atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior scos din parcul auto national se restituie valoarea reziduala a taxei in conformitate cu prevederile alin. (2).
(2) Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.
(3) Restituirea se efectueaza la cererea contribuabilului, in baza urmatoarelor documente:
a) documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto national;
b) dovada radierii din circulatie a autovehiculului;
c) documentul care atesta faptul ca autovehiculul a fost transferat in alt stat membru sau declaratia vamala de export, dupa caz;
d) certificatul de distrugere a vehiculului, dupa caz.
(4) Cererea de restituire se depune la autoritatea fiscala competenta.

Art. 9
(1) Nu se plateste taxa pe poluare pentru autovehicule atunci cand acestea sunt:
a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
c) confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.
(2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Art. 10
(1) Suma reprezentand taxa poate fi contestata atunci cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze un autovehicul rulat poate face dovada ca autovehiculul sau s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila fixa prevazuta in anexa nr. 4.
(2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute in vedere la stabilirea cotei de reducere prevazute la art. 6 alin. (3).
(3) In caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevazute la alin. (2) se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiza tehnica efectuata contra cost de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", pe baza procedurii prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileste de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in functie de operatiunile aferente expertizei si nu poate depasi costul acestora.
(5) Rezultatul expertizei tehnice se consemneaza intr-un document eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", care cuprinde informatiile corespunzatoare fiecaruia dintre elementele prevazute la alin. (2) si cota de reducere care decurge din acestea.
(6) Documentul privind rezultatul expertizei tehnice eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" se prezinta de catre platitorul taxei autoritatii fiscale competente.
(7) La primirea documentului prevazut la alin. (6), autoritatea fiscala competenta va proceda la recalcularea sumei de plata reprezentand taxa, care poate conduce la restituirea diferentei de taxa fata de cea platita cu ocazia inmatricularii.
(8) Persoana nemultumita de raspunsul primit la contestatie se poate adresa instantelor de judecata competente, potrivit legii.
(9) In cazuri bine intemeiate, autoritatea fiscala competenta poate solicita efectuarea unei contraexpertize.

Art. 11
Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.

Art. 12
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile impreuna cu Ministerul Economiei si Finantelor si Ministerul Transporturilor vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.

Art. 13
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 14
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 1 iulie 2008.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.



ANEXA Nr. 1 - Nivelul taxei specifice in functie de emisia de dioxid de carbon


+-----------------------------------------------------------------------------------+
¦  Norma de poluare1) sau tipul  ¦Emisia de dioxid de carbon¦Nivelul taxei specifice¦
¦autovehiculului din categoria M1¦     - grame CO2/km -     ¦  - euro/1 gram CO2 -  ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦               1                ¦            2             ¦           3           ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦Hibride, electrice              ¦            -             ¦           0           ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦Euro 5 si Euro 6                ¦            -             ¦           0           ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦Euro 4 si Euro 3                ¦          <= 120          ¦           0           ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦         121-150          ¦          0,5          ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦         151-180          ¦          1,0          ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦         181-210          ¦          2,0          ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦         211-240          ¦          4,0          ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦         241-270          ¦          6,0          ¦
+--------------------------------+--------------------------+-----------------------¦
¦                                ¦          >= 271          ¦          8,0          ¦
+-----------------------------------------------------------------------------------+ 



1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
- directivele 98/69/CE si 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4.



ANEXA Nr. 2 - Nivelul taxei specifice in functie de norma de poluare

+------------------------------------------------------------------------------+
¦    Norma de poluare1)     ¦        Cilindree        ¦Nivelul taxei specifice ¦
¦ sau tipul autovehiculului ¦ Capacitatea cilindrica  ¦     - euro/1cmc -      ¦
¦ din categoriile M1 si N1  ¦         - cmc -         ¦                        ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦             1             ¦            2            ¦           3            ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Hibride, electrice         ¦                         ¦           0            ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Euro 5 si Euro 6           ¦                         ¦          -2)           ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Euro 4                     ¦         <=1.400         ¦          0,20          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.401-1.600       ¦          0,30          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.601-2.000       ¦          0,40          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.001-2.500       ¦          0,60          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.501-3.000       ¦          0,80          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦         >3.000          ¦          1,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Euro 3                     ¦         <=1.400         ¦          0,65          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.401-1.600       ¦          1,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.601-2.000       ¦          1,30          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.001-2.500       ¦          1,90          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.501-3.000       ¦          2,50          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦         >3.000          ¦          3,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Euro 2                     ¦         <=1.400         ¦          1,70          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.401-1.600       ¦          2,60          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.601-2.000       ¦          3,30          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.001-2.500       ¦          5,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.501-3.000       ¦          7,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦         >3.000          ¦          8,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Euro 1                     ¦         <=1.400         ¦          3,50          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.401-1.600       ¦          5,50          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.601-2.000       ¦          7,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.001-2.500       ¦         10,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.501-3.000       ¦         14,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦         >3.000          ¦         16,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦Non-Euro                   ¦         <=1.400         ¦         10,50          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.401-1.600       ¦         16,50          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       1.601-2.000       ¦         21,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.001-2.500       ¦         30,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦       2.501-3.000       ¦         42,00          ¦
+---------------------------+-------------------------+------------------------¦
¦                           ¦         >3.000          ¦         48,00          ¦
+------------------------------------------------------------------------------+ 


1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
- Directiva 98/69/CE si Directiva 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4;
- directivele 94/12/CE si 96/69/CE pentru Euro 2;
- directivele 91/441/CEE si 93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei specifice (euro/1 cmc) se va determina si se va datora incepand cu intrarea in vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor.



ANEXA Nr. 3 - Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din categoriile N2, N3, M2 si M3

+------------------------------------------------------------------------------+
¦  Norma de poluare a autovehiculului1)   ¦      Nivelul taxei specifice       ¦
¦                                         ¦           - euro/1 cmc -           ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦                    1                    ¦                 2                  ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Euro V2)                                 ¦                0,03                ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Euro IV                                  ¦                0,1                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Euro III                                 ¦                0,3                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Euro II                                  ¦                 1                  ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Euro I                                   ¦                 3                  ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦Non-Euro                                 ¦                 9                  ¦
+------------------------------------------------------------------------------+ 


1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
- directivele 1999/96/CE si 2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V;
- directivele 91/542/CEE si 96/1/CE pentru Euro II;
- Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
2) Acest regim se aplica cu conditia de a nu se depasi limita costurilor aditionale aferente normei de poluare Euro V si pana cand aceasta norma va deveni obligatorie potrivit Directivei 2005/55/CE.



ANEXA Nr. 4 - Grila privind cotele de reducere a taxei

+------------------------------------------------------------------------------+
¦        Vechimea autovehiculului         ¦          Cota de reducere          ¦
¦                                         ¦               - % -                ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦                    1                    ¦                 2                  ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦                   nou                   ¦                  0                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦                <= 1 luna                ¦                  3                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 1 luna-3 luni inclusiv         ¦                  5                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 3 luni-6 luni inclusiv         ¦                  8                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 6 luni-9 luni inclusiv         ¦                 10                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 9 luni-1 an inclusiv          ¦                 13                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 1 an -2 ani inclusiv          ¦                 21                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 2 ani-3 ani inclusiv          ¦                 28                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 3 ani-4 ani inclusiv          ¦                 33                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 4 ani-5 ani inclusiv          ¦                 38                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 5 ani-6 ani inclusiv          ¦                 43                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 6 ani-7 ani inclusiv          ¦                 49                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 7 ani-8 ani inclusiv          ¦                 55                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 8 ani-9 ani inclusiv          ¦                 61                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦         > 9 ani-10 ani inclusiv         ¦                 66                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 10 ani-11 ani inclusiv         ¦                 73                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 11 ani-12 ani inclusiv         ¦                 79                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 12 ani-13 ani inclusiv         ¦                 84                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 13 ani-14 ani inclusiv         ¦                 89                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦        > 14 ani-15 ani inclusiv         ¦                 93                 ¦
+-----------------------------------------+------------------------------------¦
¦              peste 15 ani               ¦                 95                 ¦
+------------------------------------------------------------------------------+ 





Legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 17 din 10 ianuarie 2012

Noua taxa de poluare, taxa de poluare 2012, taxa auto 2012
Important
:
  • HG 9/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • OUG 1/2012 pentru suspendarea aplicarii unor dispozitii ale Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si pentru restituirea taxei achitate in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege

    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    (1) Prezenta lege stabileste cadrul legal privind instituirea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, denumita in continuare taxa.
    (2) Taxa se face venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului.


    Art. 2
    In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
    a) autovehicul nou – orice autovehicul care nu a mai fost inmatriculat;
    b) RNTR 2 – Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
    c) RNTR 7 – Reglementarile privind omologarea individuala, eliberarea cartii de identitate si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere – RNTR 7, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.132/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
    d) scoatere din parcul auto national – orice actiune care are ca rezultat radierea autovehiculului inmatriculat, cu exceptia casarii si dezmembrarii;

    e) organ fiscal competent – organul fiscal teritorial in a carui evidenta este inregistrat contribuabilul ca platitor de impozite si taxe;
    f) contribuabil – orice persoana fizica sau persoana juridica care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4;
    g) autovehicul rulat – autovehiculul care a mai fost inmatriculat;
    h) inmatriculare – operatiunea administrativa ce consta in inscrierea in evidentele autoritatilor competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare, precum si a numarului de inmatriculare;
    i) prima transcriere a dreptului de proprietate – primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, in conditiile art. 11 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    j) taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule – taxa prevazuta la art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la data de 1 iulie 2008;
    k) taxa pe poluare pentru autovehicule – taxa asa cum a fost prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
    l) taxa – reprezinta suma datorata de catre contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3.

    Art. 3
    (1) Taxa se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR 2, cu exceptia:
    a) autovehiculelor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
    b) autovehiculelor special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    c) autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri;
    d) autovehiculelor definite conform RNTR 2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculelor speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor.
    (2) Exceptia prevazuta la alin. (1) lit. b) se aplica numai pentru un singur autovehicul achizitionat in decurs de 5 ani si atunci cand autovehiculul este in proprietatea persoanei cu handicap.
    (3) Modificarile speciale aduse autovehiculelor se inscriu de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in cartea de identitate a vehiculului.
    (4) Lista modificarilor speciale aduse autovehiculelor este cea prevazuta in RNTR 7.
    (5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat, detinute de catre persoanele cu handicap, conform alin. (1) lit. b), intra in categoria celor exceptate de la plata taxei, cu conditia respectarii prevederilor alin. (3).
    (6) In categoria autovehiculelor prevazute la alin. (1) lit. d) se incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina, descarcerare sau stingere a incendiilor care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare, precum si a inspectoratelor pentru situatii de urgenta. In aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina sau pentru stingerea incendiilor, detinute de operatorii economici.

    Art. 4
    (1) Obligatia de plata a taxei intervine:
    a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;
    b) la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri prevazute la art. 3 si 8;
    c) la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului platitor valoarea reziduala a taxei, in conformitate cu prevederile art. 7.
    (2) Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.

    ------------------- OUG 1/2012 a adus suspendarea aplicarii unor dispozitii ale Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si pentru restituirea taxei achitate in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege:
    Art. 1
    Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta aplicarea dispozitiilor art. 2 lit. i), ale art. 4 alin (2) si a celor privind prima transcriere a dreptului de proprietate ale art. 5 alin (1) din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 17 din 10 ianuarie 2012, se suspenda pana la 1 ianuarie 2013.

    Art. 2
    (1) Contribuabilii care au achitat taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule ca urmare a primei transcrieri a dreptului de proprietate, in conformitate cu prevederile art. 4 alin (2) din Legea 9/2012, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a acestei legi si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pot solicita restituirea acesteia.
    (2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresata organului fiscal competent, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator, cu exceptia prevederilor art. 124 din respectiva ordonanta.
    (3) Sumele se restituie in termenul de prescriptie prevazut de art. 135 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile ulterioare.

    -------------------

    Art. 5
    (1) Organul fiscal competent calculeaza cuantumul taxei, pe baza documentelor din care rezulta dovada dobandirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului si elementele de calcul al taxei, depuse de catre contribuabilul care intentioneaza sa efectueze inmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate. Lista documentelor este prevazuta in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (2) Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (3) Taxa se plateste de catre contribuabil intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei Statului, pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu, iar dovada platii acesteia va fi prezentata cu ocazia inmatricularii sau transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 4.

    Art. 6
    (1) Suma de plata reprezentand taxa se calculeaza pe baza elementelor prevazute la anexele nr. 1-5, dupa cum urmeaza:
    a) pentru autovehiculele din categoria M1, carora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
    1. pentru autovehiculele carora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculeaza pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/1 gram CO2, prevazute la anexa nr.1, si a normei de poluare si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/1 cmc, prevazute la anexa nr. 2, si a cotei de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4, dupa formula:

    Suma de plata = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100 - E)%,

    unde:
    A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
    B = taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/1 gram
    CO2, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 1;
    C = cilindree (capacitatea cilindrica);
    D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 2;
    E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4.
    2. pentru autovehiculele carora le corespunde norma de poluare Euro 6, taxa se va determina pe baza formulei prevazute la pct. 1, odata cu intrarea in vigoare a normei Euro 6 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor;
    b) pentru autovehiculele din categoria M1, carora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2, dupa formula:

    Suma de plata = (C x D x (100 - E))/100,

    unde:
    C = cilindree (capacitatea cilindrica);
    D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 2;
    E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4;
    c) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoria M1 carora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu detin omologare europeana de tip si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2;
    d) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 si N3, pentru care taxa pentru emisiile poluante pe cilindree este prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 3.
    (2) Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele mentionate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in cartea de identitate a vehiculului, in conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru autovehiculele care nu detin omologare europeana de tip a intregului vehicul, aceste elemente se determina in conformitate cu reglementarile in vigoare.
    (3) Cota de reducere a taxei, prevazuta in anexa nr. 4, este stabilita in functie de vechimea autovehiculului.
    (4) Cu ocazia calculului taxei pot fi acordate reduceri suplimentare fata de cota de reducere prevazuta in anexa nr. 4, in functie de abaterile de la situatia standard a elementului/elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, daca persoana care solicita inmatricularea sau, dupa caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al autovehiculului in cauza este mai mare decat rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. In acest caz, calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevazuta in anexa nr. 4, majorata cu cota de reducere suplimentara prevazuta in anexa nr. 5. Atunci cand noua cota de reducere este mai mare de 90%, se aplica cota de reducere de 90%.
    (5) Suma reprezentand taxa ce urmeaza a fi platita, calculata potrivit prevederilor alin. (1), poate fi ajustata si atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau, dupa caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", ca deprecierea autovehiculului rulat este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (6) Vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
    (7) Atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei inmatricularii autovehiculului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.

    Art. 7
    (1) Contribuabilului care a platit taxa i se restituie valoarea reziduala a acesteia, conform alin. (3), in cazul in care un autovehicul pentru care s-a platit, in Romania, taxa pe poluare pentru autovehicule, definita la art. 2 lit. k), sau taxa prevazuta de prezenta lege, este ulterior scos din parcul auto national.
    (2) Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.
    (3) Restituirea se efectueaza la cererea contribuabilului, in baza urmatoarelor documente:
    a) documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto national;
    b) dovada radierii din circulatie a autovehiculului.
    (4) Cererea de restituire se depune la organul fiscal competent.
    (5) In situatia in care valoarea reziduala a taxei, calculata conform prezentului articol, este mai mare decat taxa achitata la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, se restituie valoarea reziduala in limita taxei achitate.

    Art. 8
    (1) Taxa nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:
    a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
    b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
    c) confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
    d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.
    (2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", cuantumul taxei se reduce cu 25%.

    Art. 9
    (1) Suma reprezentand taxa poate fi contestata atunci cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze sau sa transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada ca autovehiculul sau s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila prevazuta in anexa nr. 4.
    (2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute in vedere la stabilirea cotei de reducere prevazute la art. 6 alin. (4).
    (3) In caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevazute la alin. (2) se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiza tehnica efectuata contra cost de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", pe baza procedurii prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (4) Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileste de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in functie de operatiunile aferente expertizei tehnice si nu poate depasi costul acestora.
    (5) Rezultatul expertizei tehnice se consemneaza intr-un document eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", care cuprinde informatiile corespunzatoare fiecaruia dintre elementele prevazute la alin. (2) si cota de reducere care decurge din acestea.
    (6) Documentul privind rezultatul expertizei tehnice eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" se prezinta de catre platitorul taxei organului fiscal competent.
    (7) La primirea documentului prevazut la alin. (6), organul fiscal competent va proceda la recalcularea sumei de plata reprezentand taxa, care poate conduce la restituirea diferentei de taxa fata de cea platita cu ocazia inmatricularii sau transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat.
    (8) In cazuri bine intemeiate, organul fiscal competent poate solicita efectuarea unei contraexpertize.

    Art. 10
    Stabilirea, verificarea si colectarea, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili, se realizeaza de catre organul fiscal competent, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art. 11
    Persoana nemultumita de raspunsul primit la contestatie se poate adresa instantelor de contencios, competente potrivit legii.

    Art. 12
    (1) In cazul in care taxa pe poluare pentru autovehicule achitata de catre contribuabili incepand cu 1 iulie 2008 pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii in Romania, se pot restitui sumele reprezentand diferenta de taxa platita, numai catre titularul obligatiei de plata, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Calculul diferentei de restituit se face pe baza formulei de calcul din prezenta lege, in care se utilizeaza elementele avute in vedere la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania.
    (2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresata organului fiscal competent, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (3) Taxa rezultata ca diferenta dintre suma achitata de contribuabil cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si cuantumul rezultat din aplicarea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se restituie in termenul de prescriptie prevazut de legea fiscala, pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

    Art. 13
    Cheltuielile banesti stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive si irevocabile in sarcina statului, precum si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, se suporta din taxa incasata in conturile organului fiscal competent sau din taxa virata la bugetul Fondului pentru mediu, dupa caz.

    Art. 14
    In termen de 15 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Mediului si Padurilor, impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei legi, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.

    Art. 15
    Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezenta lege.

    Art. 16
    La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 480 din 30 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare.


    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.


    Anexa nr. 1 - Nivelul taxei pentru emisiile poluante in functie de emisia de dioxid de carbon

  • Norma de poluare1)          Emisia de dioxid de       Nivelul taxei pentru
                                      carbon               emisiile poluante 
                                 - grame CO2/km -         - euro/1 gram CO2 -
    
    Hibride, electrice                 -                          0
    Euro 6                             -                          0
    Euro 5, Euro 4, Euro 3           < =120                       0
                                    121-150                       0,5
                                    151-180                       1,0
                                    181-210                       2,0
                                    211-240                       4,0
                                    241-270                       6,0
                                     > =271                       8,0
    
    ----------------
    1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
    - Regulamentul (CE) nr.715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
    - directivele 98/69/CE si 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4.
    
    



    Anexa nr. 2 - Nivelul taxei pentru emisiile poluante in functie de norma de poluare

    Norma de poluare1)        Cilindree        Nivelul taxei pentru
                             Capacitatea       emisiile poluante
                              cilindrica         - euro/1 cmc -
                                - cmc -
     
    Hibride, electrice                                      0
    
    Euro 6 2)
    
    Euro 5                        <=1.200                   0,065
                              1.201-1.400                   0,130
                              1.401-1.600                   0,195
                              1.601-2.000                   0,260
                              2.001-3.000                   0,325
                                  >3.000                    0,390
    
    Euro 4                        <=1.200                   0,50
                              1.201-1.400                   0,67
                              1.401-1.600                   0,90
                              1.601-2.000                   1,80
                              2.001-3.000                   2,25
                                   >3.000                   2,70
    
    Euro 3                        <=1.200                   1,30
                              1.201-1.400                   2,34
                              1.401-1.600                   3,51
                              1.601-2.000                   4,68
                              2.001-3.000                   5,85
                                   >3.000                   7,02
    
    Euro 2                        <=1.200                   3,00
                              1.201-1.400                   4,50
                              1.401-1.600                   6,75
                              1.601-2.000                   9,00
                              2.001-3.000                  11,25
                                   >3.000                  16,00
    
    Euro 1                        <=1.200                   6,60
                              1.201-1.400                   9,90
                              1.401-1.600                  14,85
                              1.601-2.000                  19,80
                              2.001-3.000                  24,75
                                   >3.000                  29,70
    
    Non-Euro                      <=1.200                  15,80
                              1.201-1.400                  23,77
                              1.401-1.600                  35,62
                              1.601-2.000                  47,55
                              2.001-3.000                  70,00
                                  >3.000                   95,10
    
    ---------------
    1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
    - Regulamentul (CE) nr.715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
    - Directiva 98/69/CE si Directiva 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4;
    - directivele 94/12/CE si 96/69/CE pentru Euro 2;
    - directivele 91/441/CEE si 93/59/CEE pentru Euro 1;
    2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1cmc) se va determina odata cu
    intrarea in vigoare a Normei Euro 6 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea
    in circulatie a vehiculelor noi conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007.
    



    Anexa nr. 3 - Nivelul taxei pentru emisiile poluante pentru autovehiculele din categoriile N1, N2, N3, M2 si M3

    Norma de de poluare1)      Nivelul taxei pentru emisiile poluante
                                           - euro/1 cmc -
    Euro 6/VI2)                                 0
    Euro 5/V                                    0,05
    Euro 4/IV                                   0,25
    Euro 3/III                                  0,5
    Euro 2/II                                   2
    Euro 1/I                                    4
    Non-Euro                                    9
    --------------
    1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
    - directivele 1999/96/CE si 2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V;
    - directivele nr. 91/542/CEE si 96/1/CE pentru Euro II;
    - Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
    2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1cmc) se va determina odata cu
    intrarea in vigoare a Normei Euro 6 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea
    in circulatie a vehiculelor noi conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007.
    



    Anexa nr. 4 - Grila privind cotele de reducere a taxei pentru emisiile poluante

    Vechimea autovehiculului       Cota de reducere
                                        - % -
    nou                                   0
    </= 1 luna 3> 1 luna – 3 luni inclusiv            5
    > 3 luni – 6 luni inclusiv            8
    > 6 luni – 9 luni inclusiv           10
    > 9 luni – 1 an inclusiv             13
    > 1 an – 2 ani inclusiv              21
    > 2 ani – 3 ani inclusiv             28
    > 3 ani – 4 ani inclusiv             33
    > 4 ani – 5 ani inclusiv             38
    > 5 ani – 6 ani inclusiv             43
    > 6 ani – 7 ani inclusiv             49
    > 7 ani – 8 ani inclusiv             55
    > 8 ani – 9 ani inclusiv             61
    > 9 ani – 10 ani inclusiv            66
    > 10 ani – 11 ani inclusiv           73
    > 11 ani – 12 ani inclusiv           79
    > 12 ani – 13 ani inclusiv           84
    > 13 ani – 14 ani inclusiv           89
    peste 14 ani                         90
    
    



    Anexa nr. 5 - Grila privind cotele de reducere suplimentara in functie de rulajul mediu anual real al autovehiculului

    Categoria de     Diferenta dintre rulajul mediu      Cota de reducere
    autovehicul      anual real si rulajul mediu         suplimentara
                     anual standard                      - % -
                     - km -
    
    M1                       <5.000                              0
                       5.001-10.000                              0,5
                      10.001-15.000                              0,75
                      15.001-20.000                              1,0
                      20.001-25.000                              1,25
                      25.001-30.000                              1,5
                            >30.001                              1,75
    
    N1                      <10.000                              0
                      10.001-20.000                              0,5
                      20.001-30.000                              0,75
                      30.001-40.000                              1,0
                      40.001-50.000                              1,25
                            >50.001                              1,5
    
    M2 si N2                <15.000                              0
                      15.001-30.000                              0,5
                      30.001-45.000                              0,75
                      45.001-60.000                              1,0
                      60.001-75.000                              1,25
                            >75.001                              1,5
    
    M3 si N3                <25.000                              0
                      25.001-50.000                              0,5
                     50.001-100.000                             0,75
                    100.001-150.000                             1,0
                    150.001-200.000                             1,25
                           >200.001                             1,5